Milanski teden oblikovanja
Kuratorska ekipa MATERIAL BAR na Milanskem tednu oblikovanja 2025
7. apr–13. apr 2025
Alcova | Milano

Na javnem pozivu Centra za kreativnost je bil, kot kuratorski predlog predstavitve na Milanskem tednu oblikovanja 2025, ki bo potekal med 7. in 13. aprilom, izbran projekt MATERIAL BAR, avtorske skupine v sestavi Bor Pungerčič, Katarina Dekleva, Rok Oblak in Boris Kralj.
Strokovna komisija je v projektu, ki ga je prijavila skupina izkušenih in referenčnih avtorjev prepoznala odličnost koncepta, zaradi njegove izvirnosti, prepoznavnosti in drznosti. Poleg dovršenega koncepta predlog odlikuje tudi dinamična postavitev in trajnostni pristop. Posebej izstopa živa in interaktivna predstavitev, v katero so vključeni tako vsi razstavljalci projekta MATERIAL BAR kot tudi obiskovalci Milanskega tedna oblikovanja. Interakcija med vsakodnevnimi kreativnimi procesi, ki se medsebojno povezujejo, dodatno obogati predstavitev in jo naredi bolj dostopno ter zanimivo. Komisija je v luči trajnostnega pristopa prepoznala tudi močno namero vlaganja v človeške vire, kar odraža usmeritev v razvoj znanja in sodelovanja, namesto v uporabo novih materialov. To kaže na dolgoročno vizijo projekta in njegovo odgovornost do trajnostne prihodnosti.
Izjava zmagovalne avtorske skupine projekta MATERIAL BAR (Bor Pungerčič, Katarina Dekleva, Rok Oblak in Boris Kralj):
»Osrednji koncept slovenske predstavitve na Milanskem tednu oblikovanja 2025 v ospredje postavlja inovativne, okoljsko in družbeno odgovorne oblikovalske prakse, ki se s procesi dela ne le preživljajo, ampak tudi gradijo in izboljšujejo svet okoli sebe.
Je začasna baza, kjer ustvarjalci z omejenimi sredstvi vztrajajo, se povezujejo in gradijo novo slovensko oblikovalsko identiteto. V ospredje postavlja socialni kapital in s tem povezan družbeni doprinos, ki ga predstavljene prakse generirajo. Zasnovan je kot odprt prostor, kjer so dejavnosti in procesi predstavljeni kot družabni dogodki.
Razstava temelji na načelih “action design” – pristopa, osredotočenega na praktično preizkušanje in prilagajanje idej v realnem času. Sodelujoči oblikovalci so s svojimi trajnostno usmerjenimi procesi ustvarili avtonomne prakse, ki presegajo trende in komercialne norme. Slovenija se skozi ta paviljon predstavlja v svoji družbeni in materialni raznolikosti ter prikazuje, kako lahko oblikovanje izhaja iz lokalnih virov, ponovne uporabe in naravnih materialov.
Paviljon poudarja pomen sodelovanja in soustvarjanja za uspeh v sodobnem oblikovanju, kjer vsako delo gradi bogat ekosistem ustvarjalnosti in trajnosti«.
Kuratorski koncept:
Osrednji koncept poudarja inovativne, okoljsko in družbeno odgovorne oblikovalske prakse, ki ne le zagotavljajo preživetje z delom, temveč tudi gradijo in izboljšujejo svet okoli sebe. Predstavitev je zasnovana kot interaktivna demonstracija ustvarjalnih procesov. Poleg razstavljenih izdelkov in artefaktov bo prostor gostil kolektivne dogodke, kot so začasna restavracija, delavnice in klub. To je skupnostni prostor, dinamično in gostoljubno družabno središče, ki ostaja odprto za sodelovanje.
Razstava temelji na načelih “akcijskega oblikovanja” – pristopa, osredotočenega na praktične akcije, preizkušanje idej v vsakodnevni rabi in sprotno prilagajanje na podlagi povratnih informacij. Oblikovanje se odvija prek specifičnih dejanj in interakcij med uporabniki, materiali in edinstvenimi okolji. “Akcijsko oblikovanje” združuje ustvarjalnost z odzivnostjo v realnem času in poudarja sodelovanje pri razvijanju inovativnih rešitev za sodobne izzive.
Na Milanskem tednu oblikovanja 2025 se bo tako letos predstavilo 11 oblikovalcev oziroma kolektivov, ki že vrsto let uspešno vključujejo ta načela v svoje vsakodnevne prakse. S procesi oblikovanja in trženja so razvili avtonomne prakse, ki dokazujejo, da vedno obstajajo novi načini delovanja, ki lahko navdihnejo prihodnje generacije oblikovalcev. Njihove ideje izvirajo iz ustvarjalnih aspiracij, potreb trga in trajnostnih pristopov, zasnovanih na razpoložljivosti materialov.
Izbrani oblikovalci in kolektivi:
- Kolektiv Made in Anselma,
- oblikovalka Gaja Pegan Nahtigal,
- Eva Pavlič Seifert in Aljaž Celarc, ki tvorita umetniški tandem P L A T E AU R E S I D U E,
- modna oblikovalka Nika Ravnik,
- oblikovalski kolektiv Pjorkkala, ki ga sestavljajo Žan Girandon, Pia Groleger in Luka Pleskovič,
- Nina Mršnik in Nuša Jelenec, Pečeno pohištvo,
- interdisciplinarni kolektiv Prostorož,
- producent, oblikovalec zvoka in didžej Miha Šajina,
- Rok Oblak, ki ustvarja pod imenom Salto Dionys,
- Primož Turnšek in Rok Zalar s podjetjem Gobnjak in
- podjetje Gin Brin.
Razstava bo predstavljena v Alcovi kot del Milanskega tedna oblikovanja 2025 in bo prikazovala inovativne in trajnostne oblikovalske prakse Slovenije. Alcova, znana po gostovanju naprednih, eksperimentalnih in družbeno odgovornih oblikovalskih projektov, je idealna platforma za poudarjanje zavezanosti Slovenije ustvarjalnosti, sodelovanju in trajnosti.
Projekt je del programov internacionalizacije CzK, prek katerih center vključuje raznoliko skupino kustosov, oblikovalcev, kolektivov in drugih strokovnjakov mlajše generacije v izbor in predstavitev sodobnega slovenskega oblikovanja ter kreativne produkcije. Kuratorska skupina bo skupaj s Centrom za kreativnost razvila končni koncept predstavitve sodobnega slovenskega oblikovanja na različnih mednarodnih prizoriščih.
Rok Oblak
Rok Oblak je končal študij industrijskega oblikovanja na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani in leta 2011 magistriral na programu uporabnih umetnosti na Univerzi Emily Carr v Vancouvru, Kanada. Med študijem se je specializiral za razvoj DIY kuhalnih peči za države v razvoju, izdelanih iz lokalne gline z uporabo doma izdelanih briketov iz biomase kot trajnostne energetske rešitve. Njegova projekta Mdula in Holey Roket - open source vernacular design sta prejela zlato medaljo na BIO19 ter zlato medaljokanadskega generalnega guvernerja za posebne akademske dosežke. Rok sedaj dela v Ljubljani, kot samostojni ustvarjalec na področju eksperimentalnega oblikovanja, keramike in razvoja izdelkov iz biomaterialov. Soustanovil je rokodelsko delavnico Levo in sodeluje v kreativnem laboratoriju Krater. Pod blagovno znamko Salto Dionys izdeluje omejene serije ekstrudirane dekorativne posode za dom. Vodi različne ustvarjalne delavnice in organizira pop-up trgovine za lokalne ust
Katarina Dekleva
Katarina Dekleva je končala magistrski študij arhitekture na Fakulteti za arhitekturo UL. Deluje v Sloveniji, njena oblikovalska praksa je multidisciplinarna, osredotočena na trajnostna načela in odgovorne posege, pogosto z vključevanjem participativnega oblikovanja, spodbujanjem okoljske ozaveščenosti, “naredi sam” pristopa, povezovanja ter vključevanja veščin izginjajoče kulturne dediščine in obrti. Bila je članica kolektiva Regeneracija in delavnice Levo. Pod vplivom formalnega izobraževanja in radovednosti pogosto premišljuje uveljavljene prakse in prihodnost arhitekture, porazdelitev virov, vlogo predpisov in posameznika, a hkrati uživa v lastnih oblikovalskih nalogah. Zaključeni in razstavljeni projekti vključujejo uporabo invazivnih rastlin (Prijateljski sovražnik), načrtovanje skupnostnih zelenih površin in dejavnosti (Užitni park Muste, Recept za park, Ilirska Bistrica), oblikovanje predmetov (Kozarec Zvonko, Design Dining) in nekaj stavb.
Boris Kralj
Boris Kralj je končal študij na Akadmeniji za likovno umetnost in oblikovanje - smer Vizualne komunikacije. Magistriral je pri prof. Ranku Novaku iz celostne grafične podobe za družbeno kampanjo “Brez gensko spremenjenih organizmov!” Inštituta za trajnostni razvoj. Tekom študija se je izpopolnjeval na Akademiji v Krakovu pri prof. Kunce iz oblikovanja poljskega plakata, ter na Ravensbourne University London na smeri informacijska grafika in celostna podoba. Deluje v Ljubljani kot samostojni oblikovalec, sodeluje z Univerzo v Novi Gorici, podjetjem LoginEko, in v vlogi umetniškega direktorja z agencijama Internavti in Votan. Njegov najljubši vizualni medij je plakat, njegova dela so bila razstavljena na bienalu plakata v Varšavi, festivalu Brumen in nagrajena na natečaju Plaktivat.
Bor Pungerčič
Bor Pungerčič je končal študij arhitekture na Fakulteti za arhitekturo UL. Tekom študija je za projekt prenove industrijskega objekta prejel študentsko priznanje Piranesi na Piranskih dnevih arhitekture. Po diplomi na FA je zaključil študij sodobnega plesa in performansa na mednarodni šoli Nomad Dance Academy in tri leta deloval kot scenograf in performer v Sloveniji in tujini. V Barceloni je skupaj z arhitekturnim birojem MX-SI Architects pripravil projekt prenoveTovarne Rog v Ljubljani. Sodeloval je z Zavodom BIG kot urednik revije Hiše in kurator dogodka Oder 180. Skupaj z Majo Hawlina je zasnoval, organiziral in izvedel serijo umetniško-aktivističnih akcij v javnem prostoru, s temami varovanja okolja, socialne vključenosti in aktivnega državljanstva. Od leta 2015 dalje deluje kot samostojni arhitekt. Za svoje delo je skupaj s Petro Stojsavljević 2022 prejel Zlati svinčnik ZAPS.